Уроки з української літератури

Цикл уроків для 10 класу з теми: "Розвиток українського театру. Театр "корифеїв". І. Карпенко -Карий "" Мартин Боруля""


ТЕМА. Іван Карпенко-Карий. Життєвий та творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів.
МЕТА:
-  ознайомити учнів із життям та творчістю видатного драматурга, спонукати до читання творів І.Карпенка-Карого;
-  розвивати навички підготовки повідомлень, презентацій, сприйняття інформації на слух та висловлювання власних суджень про неї;
-  виховувати повагу до видатних людей, любов до художньої літератури, театру.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до біографії, виставка творів, відеозаписи вистав, комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація «Розвиток світового та українського театру».
Теорія літератури: жанри драматичних творів.

ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Епіграф                                                                 Світ подібний до театру:
                                                               Щоб грати в нього успішно і з похвалою,
                                                                                     Беруть ролі за здібністю…
                                                                                                   Г.С.Сковорода       
Вступне слово вчителя (фонограма Моцарт)
Презентація: «Розвиток світового та українського театру» (додаток 1).
Як ставилися до театру і наскільки великою була його роль до різних часів, можна судити з висловлювань відомих людей (дод.1): англійський поет і драматург В.Шекспір порівнював життя з театром, німецький письменник Г.Гауптман – із ланцюгом, англійський лікар, письменник Г.Браун – із чистим полум’ям, американський критик, видавець – зі сходинками, російський письменник І.Гончаров – з боротьбою, Леся Українка – із шаблею.
Одним із найвидатніших творців українського театру є  Іван Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич), про якого І.Франко сказав, що він «був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література…». Тож визначимо й свою позицію в оцінці ролі театру й видатного драматурга І.Карпенка-Карого.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ    
До якого явища культури можна віднести такі          означення: шкільний, аматорський, професійний? (Це етапи становлення           українського національного театру.)     
Підготовлене учнями повідомлення про театр «корифеїв» (додаток « 2).
Театр корифеїв – перший професійний український театр. Його було  відкрито 1882 року в Єлисаветграді, і в цей рік український  театр відокремився від польського та російського. Засновником театру був Марко Лукич Кропивницький, що володів усіма театральними професіями. Після нього  найдіяльнішим був Микола Карпович Садовський, що боровся за українське слово та український театр за часів їх заборони. Як бачимо, вагомий внесок у розвиток професійного театру зробили Марія Садовська – Берліотті, Микола Садовський, Панас Саксаганський – родина Тобілевичів.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вірш М.Рильського
Три брати
Колись, на славу Україні,
Зродила мати трьох синів.
Дала крилята їм орлині,
Дала їм очі соколині
І душі, повні мрій і снів…
Садовський славний! Ти між нами
Отой орел, і в слові сім
Чи пізнає себе з братами,
Ширококрилими орлами,
Що штуки мир скорився ім.?
Мов той орел в краю блакиті, -
В просторі штуки чарівнім, -
Ширяєш ти по вільній хаті,
Підвладне все тобі в ті миті,
 І ти живеш життям двійним…
І ось брати твої з тобою:
Карпенко старший – чарівник,
Що так звабляє всіх нас грою,
Що надихає вас порою
І що відкрив нам свій тайник
Подій лукавства і зневаги,
Подій неправди огидних,
Великодушних діл відваги
І нищих духом переваги
Над кодлом сильних і грізних!
А слава сцени – Саксаганський!

Кого він з нас не чарував
Чи то в комедії селянській,
Чи то в драмі хуторянській, -
Яких він типів не вдавав?
Живіть на славу Україні,
Чаруйте скрізь її синів.
І славні будете в родині,
І як тепер, при сій хвилині,
Скрізь привітають трьох братів!
До цього додамо, що й сестра трьох братів Тобілевичів Марія стала талановитою артисткою.
Отже, що це за родина, яка дала Україні чотирьох відомих людей     і найвидатнішого серед них – Івана Карпенка-Карого?
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
2. Міні-лекція (використання відео фрагментів з фільму «Гра долі». Українська література 10 кл. Мультимедійні дидактичні матеріали /О.М.Авраменко, Л.М.Скрипник).
1. Презентація (додаток 2).
2. Евристична бесіда.
- Пригадайте, що ви знаєте про І.Карпенка-Карого з 8-го класу, який твір письменника читали?
- Хто такий Герасим Калитка, які людські вади він уособлює?
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Завдання учням. Робота в групах (опрацювати матеріал з підручника і продовжити презентацію:
- змалюйте психологічний портрет драматурга (1 група)
- визначити тематику творів І.Карпенка-Карого (ІІ група). Робота з підручником.
Тематика творів
Умовно всі його п’єси можна поділити на такі групи:
1) соціально-побутові драми про скалічену долю вихідців із простого люду;
2) драми з життя інтелігенції, зокрема – авторів;
3) комедії, головним сатиричним персонажем яких був учорашній неграмотний селянин, який за короткий час зумів скупити чимало землі й стати багачем;
4) трагедії з історичним контекстом.
- життя селян;
- історичні драми;
-  викриття вад людей;
- показ чиновників-глитаїв;
- аморальність людей;
- чисті почуття.
3. Словникова робота
Пригадайте визначення поняття драматургія. Назвіть жанри драми (додаток № 3). Запишіть визначення літературних термінів у словник.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
·                         Продовжіть речення:
«І.Карпенко-Карий уявляється мені як людина…»
«Про театр я думаю…»
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знати біографію І.Карпенка-Карого, прочитати п’єсу «Мартин Боруля».
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення (презентація, фільм) про твір Мольєра «Міщанин-шляхтич».
Підготувати інсценівки за твором.
   

ТЕМА. І.Карпенко-Карий. Трагікомедія «Мартин Боруля» і її більш ніж 100-річне життя на сцені. Дворянство як міф про краще життя.
МЕТА:
-  допомогти учням  усвідомити зміст, ідей        но-художні особливості твору, його естетичну привабливість;
-  розвивати навички читання, переказу та аналізу драматичних творів, вміння висловлювати власні думки та враження;
-  виховувати повагу до театрального мистецтва, прагнення дотримуватися пріоритету загальнолюдських цінностей, почуття гумору.
ОБЛАДНАННЯ:  мультимедійна дошка, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Теорія літератури: трагікомедія, діалог, монолог, репліка, ремарка.

ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вступне слово вчителя.
Відомий літературознавець С.Єфремов писав про І.Карпенка-Карого, що  той «дав початки серйозної комедії, цінної і з громадського, і з художнього погляду, як галерея типів, як образ справжнього, не підсолодженого життя, перетвореного глибоким і дружним талантом». Один із таких типів – Мартин Боруля, герой однойменної п’єси. Боруля прагне утвердити свою людську гідність, забезпечити гідне майбутнє своїм дітям. Який спосіб він для цього обирає і що з того виходить – про це поговоримо на сьогоднішньому уроці.
ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ  УЧНІВ
1. Сніжна грудка. Учитель пропонує учням повторити пройдений матеріал за допомогою гри (слово – речення – питання – відповідь). Учитель показує на учня і говорить: «Слово!». Той промовляє слово, яке стосується  теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення!». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.
Театр – Професійний театр на Україні був створений у 1882 році. – Хто заснував професійний театр? – Марко Кропивницький (слова: корифей, родтна, комедія, драматургія, тематика…)
2. Робота в групах.
Із тези Р.Пилипчука виокремити й проаналізувати важливі ознаки драматичного твору, скласти схему: «Всі п’єси І.Карпенка-Карого позначені  динамічністю дії, яскравою сценічністю, що забезпечувало їм успіх у глядача. Майстер діалогу, І.Карпенко-Карий не гербував також таким традиційним засобом, як монолог, особливо внутрішній, який, однак, ніколи не порушував загальної динаміки твору. У кращих п’єсах І.Карпенка-Карого завжди спостерігається єдність змісту і форми. Психологізм його героїв розкривається в конкретних подіях, у думках і вчинках». (можна використати матеріал з мультимедійного дидактичного матеріалу Авраменка О.М., Скрипник Л.М.).
ІV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Слово вчителя.
У мемуарній літературі зазначено, що сюжетною канвою для п’єси І.Карпенка-Карого послужила історія про домагання дворянських прав, яку пережив батько письменника – Карпо Адамович Тобілевич. Він теж довго товкся по судах, доводячи своє дворянське походження. Відшукав старі пожовклі папери, герб роду, дістав грамоту за підписом дванадцяти дворян, які твердили, що той вів «род жизни, свойственный дворянам», але… в останню мить у дворянстві відмовили. В частині родових паперів стояло не Тобілевич, а Тобілевич (у комедії Боруля – Беруля). В образі персонажа – молодого канцеляриста Степана Борулі – помітні деякі автобіографічні риси. Однак конкретні життєві факти, власні спостереження й переживання Карпенко-Карий творчо узагальнив, показавши низку типових характерів і ситуацій, освітлених єдиною ідеєю.
Подібний мотив простежується в комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич».
2. Презентація учня про твір Мольєра «Міщанин-шляхтич».
3. Еврестична бесіда.
Чому, на вашу думку, між твором Мольєра «Міщанин-шляхтич» і твором І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля» дослідники проводять паралель? (схожість сюжету, комедійних ситуацій, героїв)
4. «Пазли»
Складання «сюжетного ланцюжка» твору. Кожна група отримує картки, на яких відтворена якась частина сюжету. Треба об’єднати всі частинки так, щоб не перервалась сюжетна лінія.
Порівняльний Трандалєв продає документи Борулі на дворянство для затвердження в Сенат
Боруля хоче подати апеляцію для покарання дворянина Красовського, який його образив
Трандалєв радіє, що може писати позови для обох сторін і заробляти на ньому гроші
Боруля доручає синові Степану привезти з города жениха для дочки Марисі – губернського секретаря Націєвського
Марися дивується новим порядкам, що заводить батько, й думає вийти заміж за Миколу
Степан ламаною мовою розповідає Миколі про те, чим він займається на службі
Мартин заводить у себе вдома дворянські порядки, посилає в місто за паничем найкращих коней і повозку
Боруля повідомляє сватам від Миколи, говорячи, що вони тепер майже дворяни, і простий хлопець Марисі не пара
Мартин умовляє Палажку, що Марисі краще буде вийти за секретаря-регістратора, і посилає дізнатися, як вживати каву: до борщу чи на ніч
Повертається Омелько, у якого в місті покрали коней

Приїжджають від станового й повідомляють, що Красовський наполягає, щоб Борулю виселили з його землі, яку той орендує

Боруля забороняє Марисі прати, робити важку роботу, велить сидіти як панночка,, але не знає, чим її зайняти
Марися просить батька не губити її й віддати за Миколу, з котрим вони любляться. Боруля не хоче й слухати
Приїжджає Націєвський. Його радо вітають. Вранці він розмовляє з  Марисею, але та прямо говорить, що любить іншого й за нього не піде
Мартин і Палажка мріють про майбутнє дочки, про онуків, сперечаються, кого візьмуть у куми. Націєвський це чує, думає, що наречена вже чекає дитину,  й тікає
Гості приходять на заручини, а жених утік. Мартин кидається за ним у погоню
Приїжджає Степан, якого звільнили зі служби. Мартин захворів, бо Красовський хотів його виселити, ледве жінки відпросилися. Потім прийшла «бумага», що в дворянстві Борулі відмовлено

Ервасій та всі рідні вмовляють Борулю відмовитися від думки про дворянство. Боруля вирішує спалити всі документи й дає дозвіл на одруження Миколи з Марисею

5. Обмін враженнями щодо п’єси «Мартин Боруля», інсценізування епізодів.
6. Евристична бесіда.
- Навіщо Мартину Борулі потрібне було дворянство, адже він чесний трудівник, заможна людина?
- Як ви думаєте, чи додало б дворянство щастя Мартину Борулі та його родині?
- Хто з другорядних героїв твору вам запам’ятався найбільше?
- Чому твір «Мартин Боруля» називають трагікомедією?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Складіть «сенкан», визначивши ознаки твору, з яким ви познайомились та його головного героя.
«Мартин Боруля»
п’єса
сатирична, динамічна
висміює, показує, застерігає
трагікомедія
Мартин Боруля
селянин
заможний, простодушний
працює, обманюється, прозріває
про дворянство
інтерактивна вправа «Мікрофон».
·                         Продовжіть речення.
«Твір І.Карпенка-Карого» «Мартин Боруля» я вважаю…»
«Мені найбільше запам’яталося…»
«Мене вразило…»
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити зміст п’єси «Мартин Боруля», вміти характеризувати героїв,  зробити відповідні виписки.
Індивідуальне завдання. Скласти програмку до вистави І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля» за допомогою програми Microsoft Publisher (зазначити: жанр твору, тему, основну думку, короткий зміст (5 речень))




Тема. І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу головного героя. Засоби комічного у творі, художня майстерність автора і значення творчості драматурга.
Мета:
-  допомогти учням усвідомити значення цінностей, що їх утверджує письменник у творі, з’ясувати засоби творення комічного, визначити художню майстерність драматурга;
-  розвивати   творчі здібності, вміння характеризувати образи, аналізувати роль художніх засобів, висловлювати власні судження;
-  прищеплювати прагнення до виховання в собі чесності, порядності, працелюбності, почуття гумору, поваги до рідної мови.
Обладнання: комп’ютери, портрет письменника, видання твору,  ілюстрації до нього.
Теорія літератури: трагікомедія, засоби творення комічного, художній образ, художні засоби.

ХІД УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вступне слово вчителя.
Чому Мартин Боруля так прагнув стати дворянином? Бо вважав, що йому і його дітям буде краще жити, усі поважати муть його, не наважаться називати «хлопом» і «бидлом». Чи мав він рацію? Адже дворянство на той час занепадало, бідніло, банкрутувало й, врешті-решт, зникало? І мав, і не мав. Якщо асоціювати дворянство з культурою, освітою, наукою, то так. Якщо  асоціювати з умінням організувати власне життя, забезпечити його – то ні, без користування плодами чужої праці йому не вижити. Можна жити природним життям, кохати, знайомитися тим, до чого лежить душа, що любиш і вмієш, а можна все те принести в жертву задля своєї пихи, амбіцій, фальшивої значущості, засновані не на особистих позитивних якостях, а на становій  приналежності (хоч поганенький, але дворянин!)
Над цими та багатьма іншими проблемами ми поміркуємо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Виконання тестів (якщо  є така можливість, виконати тест на комп’ютері (Microsoft Exel).
1. Драматургія – це:
а) один із родів художньої літератури;
б) драматичний твір з гострим життєвим конфліктом;
в) сукупність драматичних творів певного письменника, народу, історичної епохи;
г) літературний твір, написаний для постановки на сцені.
2. Назвіть драматурга, який був також поетом і прозаїком:
а) І.Карпенко-Карий;
б) М.Старицький;
в) М.Садовський;
г) М.Кропивницький.
3. Іван Карпенко-Карий прибрав собі псевдонім на честь:
а) драматичного персонажа;
б) діда;
в) батька;
г) брата.
4. Виберіть поняття, яке випадає з логічного ряду:
а) драма;
б) комедія;
в) бурлеск;
г) трагікомедія.
5. Укажіть прізвище митця, який випадає з логічного ряду:
а) Микола Садовський;
б) Михайло Кропивницький;
в) Іван Карпенко-Карий;
г) Панас Саксаганський.
6. Твір «Мартин Боруля» І.Карпенка-Карого за жанром:
а) гумористична п’єса;
б) побутова повість;
в) трагедія;
г) комедія.
7. Текст драматичного твору складається з двох компонентів (оберіть їх):
а) мова героїв;
б) авторські відступи;
в) ремарки;
г) пейзажі;
д) портрети.
8. Зі славнозвісною французькою комедією Ж.-Б.Мольєра «Міщанин-шляхтич» перегукується твір:
а) І.Котляревського «Енеїда»;
б) І.Карпенка-Карго «Хазяїн»;
в) І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»;
г) І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
9. До видатних драматургів кінця ХІХ століття належать  (укажіть усі правильні відповіді):
а) І.Карпенко-Карий;
б) І.Нечуй-Левицький;
в) М.Старицький;
г) І.Котляревський         ;
д) Т.Г.Шевченко;
є) Панас Мирний.
10. Як прийнято називати театр другої половини ХІХ ст.?
а) «Театр професіоналів»;
б) «Театр корифеїв»;
в) «Театр драматургів»;
г) «Театр вільнодумців».
11. Хто з митців не належить до родини Тобілевичів?
а)  Іван Карпенко-Карий;
б) Панас Саксаганський;
в) Михайло Старицький;
г) Микола Садовський.
12. Ознаками драматичного твору є:
а) яскраво виражений конфлікт;
б) список дійових осіб;
в) численні пейзажі;
г) ремарки;
д) ліричні й авторські відступи;
е) відсутність автора у творі.
2. Зачитування програмок. Коментування.
IV. СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Проблемне запитання до учнів.
- У чому трагедійність образу Мартина Борулі? (Дійсно існували «нижчі» й «вищі» стани в суспільстві: одні люди вивищувалися над іншими, не маючи ніяких особистих заслуг; Боруля зазнав приниження, прагнув зберегти свою гідність і забезпечити гідне життя дітям відповідно до класних уявлень, які виявилися хибними, бо йшли
«проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічили їх, як, наприклад, Степана.)
2. Робота в групах.
·                         Складіть характеристики образів Марисі, Степана, Миколи, Омелька, чиновника  Трандалєва, підтвердивши свої думки цитатами з тексту.
3. Пошуково-дослідницьке завдання.
·                         Визначте засоби комічного в п’єсі.
Засоби комічного
Приклади з тексту
Характери

Ситуації

Мова

Фразеологізми

Гра слів

(Комічні характери, ситуації, мова персонажів, фразеологізми «Личить, як корові сідло», «Муха вкусила» та ін..; гра слів: «А мій був підкоморій! Мартин. Твій під коморою тільки сидів, то інша жеч…» і т.ін.)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Творче завдання
1) Опишіть ситуацію з нинішнього часу, яка б нагадувала історію Мартина Борулі. (наприклад, неосвічена, але багата людина вдає із себе знавця мистецтва й скуповує картини, книги «для моди» і т.ін.).
2) Фантастична добавка:
Уявіть, що Мартин Боруля живе в наш час.
3) Інтерактивна вправа «Мікрофон».
·                         Продовжіть речення.
«Найцікавішим мені здалося те, що…»
«Я думаю, що справа не в тому, до якого соціального стану належиш, а в тому…»
«Трагікомедія «Мартин Боруля» для мене - …»
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вміти характеризувати образи п’єси, художню майстерність автора (виступити в ролі режисера, вибрати сучасних акторів, що могли б зіграти відповідного персонажа, вибір обґрунтувати).
Прочитати трагедію І.Карпенка-Карого «Сава Чалий».
Індивідуальне завдання. Повідомлення (презентація) про гайдамацький рух на Україні.




Комментариев нет:

Отправить комментарий